Verdens sentrum ligger på venstresida

Røde kreasjoner og andre ting som kommer ut av verdens sentrum

Bloggidol over for min del

Posted by Sigurd den februar 25, 2008

Det ble en spennende og tett bloggidolkvartfinale. 6 av 12 gikk videre, og jeg endte opp på 7. plass. Ett poeng bak Hjorthen, som jeg tidligere har spådd som vinner.

Her er de to innleggene jeg var fornøyd med. Først diktet som jeg vant kategorien «Blogging/Meta» med, og kvartfinalen-innlegget til stikkordet «Skrivekurs», som jeg hadde stor tiltro til:

Metadikt

Blogging er som en sommerkveld
Med dunkelt lys i en dag på hell
Etter dagens blomstring er det tid
Å gi ros og ris til døgnets flid

Om man ser mot øst vil mørket komme
I vest er himmelens farger fromme
Ser man ned er egne sko
Og rundt deg vil en ny natt gro

Man kan finne mangt i kveldens dyp
En ny ide, et morsomt kryp
En matoppskrift, en nybygd dike
Slik er da også bloggens rike

For sommerkvelden min har alt
Den kan fortelle – har fortalt
I likhet med min kjære blogg
Som sluser mine tankers hogg
Inn i andres menn’skers hode
Hvor enn de er på denne klode

—————–

Om Språk

Det er et kjent faktum at det engelske språket har flere ord enn det norske.

«Norsk ordbok» fra Kunnskapsforlaget har 81.000 oppslagsord, mens «Oxford English Dictionary» har utrolige 301.000.

Jeg leser heller orginalbøkene skrevet av en engelskspråklig forfatter, enn å lese den norske oversettelsen. Et språk burde være mye rikere enn et annet når man har mer enn 270% flere ord til disposisjon!

Men er egentlig det egentlig sunt? Burde jeg ikke heller øke mitt norske vokabular, så jeg kan lettere og bedre uttrykke hva jeg mener, tenker og vil?

På den annen side: Hvis jeg forbedrer mitt vokabular, vil ikke da «vanlige folk» slutte å forstå meg. Slik som professoren som forsvarte hvorfor han alltid snakket så avansert med at vanskeligheten å finne «adekvate substitutter.»

Jeg vil ikke bli en intellektuell som bare kan diskutere fag med andre professorer, eller en politiker som taler for uforstående ører.

Finnes det noen som faktisk kan både kan snakke til pensjonister, tale om markedssvingninger, preike med Enga-supporteren, prate med innvandreren, argumentere med naboen og diskutere Habermas?

Inntil videre får jeg «trøste» meg med at hadde det ikke vært for den automatiske ordboka, så hadde jeg skrevet “intellektuell” feil.

————

Men, jeg føler at min blogge-cred øker, så hvis jeg bare finner tid til å skrive noe fornuftig, så er jeg vel i rute til min mesterplan.  Kommunestyremøte på onsdag, så det kommer nok et par utbrudd i løpet av uka.

Love Bloggidol

Legg igjen en kommentar

 
