Verdens sentrum ligger på venstresida

Røde kreasjoner og andre ting som kommer ut av verdens sentrum

Metablogg og Bloggmanifest.

Posted by Sigurd den desember 1, 2007

Da er nybloggen en måned gammel. Jeg får ta jubilieumsfesten her på frat-en, og sende en metafysisk skål nordøstover i retning Hjorten også, som tross alt har et litt større jubileum. Fest med måte! Nå står en metablogg for tur.

Jeg har tre uttalte mål med denne bloggen:

  1. Trene på å produsere skriftlige produkter, for det vil lønne seg i fremtiden og i studiene.
  2. Være så morsom, interessant og etter hvert populær at jeg tar en top 20-plassering på Tordenbloggens kåring i 2008, for å ha et fremtidsrettet mål med det hele.
  3. Spre tanker som jeg tror andre vil finne interessant.

Man kan sikkert legge til at jeg er en ekshibisjonist som elsker oppmerksomhet, og søker popularitet i ethvert forum før å øke mitt eget selvbilde. Men det nevner vi ikke. (*)

For å nå delmål 2 må man jo nesten ha en taktikk. Dette er en metablogg og et manifest for hvordan jeg skal nå dette målet. Del 1 er en oppsummering av første måneden, del 2 er å lære av mestrene, del 3 er å innse sine egne svakheter, del 4 er planen fremover.

Del 1 – Oppsummeringen

  • Jeg har hatt i overkant av 1140 treff denne første måneden. Selv om de fleste sannsynligvis er fra lillebrodern og min mentor Virrvarr, så er dette over all forventning.
  • Helga 11-13 nov. hadde jeg over 80 treff daglig. Dette var da jeg skrev mye, og skrev meme-er om stygge ord (mest kommentert) og hotte menn. Meme-er aktiviserer andre bloggere, og mye blogging er jo ofte bra hvis det er litt kvalitet over det. Lange poster foretrekkes ikke, kanskje med mindre de har bilder.
  • Folk finner meg gjennom andre blogger og bloggportaler.
  • Familien leser bloggen, men jeg har ikke fått aktivisert vennegjengene mine fra det virkelige liv. Jeg bør kanskje skrive mer om våre felles interesser? Rollespill? Brettspill? Fest? Supreme Commander? Super Smash Bros? Studenthuset Driv?
  • Jeg har holdt en kameratslig tone gjennom hele perioden.
  • Ikke alle postene har hatt bilder eller videoer.
  • Av respons får jeg litt skryt av medbloggere, men mamma klager på at det er: «Vanskelig å lese på svart bakgrunn og så står det så mye stygt der, (for eksempel dette om verdens styggeste ord) at det ikke går an å anbefale siden til gamle tanter. Vi voksne vil heller ha skikkelige reisebrev!» Det må man jo nesten også gjøre noe med. Mer reisebrev med andre ord. Design er dessverre ikke min sterke side, men jeg vil allikevel påstå at bloggen er noenlunde stilren, i motsetning til de tidligere blogspot-forsøkene mine.
  • Et åpent spørsmål er hvilke widgets jeg bør ha i høyremargen. Last.fm fungerte litt dårligere enn planlagt siden jeg ikke klarte å inkorporere den oversikten jeg helst ville ha.

Del 2. – Andre bloggere

I skrivende stund er Avil og Virrvarr (mine) favoritter til å vinne årets Tordenblogg. De er begge relativt nye, Virrvarr startet 17 November 2006 og Avil 17 Januar 2007. Sammenlignbart med mitt mål om å gjøre det bra i neste versjon av Tordenbloggen med andre ord.

Før jeg ble en skikkelig bloggroller, leste jeg Heidi, Torbjørn, Jo, Mimir, den gamle norske versjonen av Peterandrej og diverse nå avdøde blogger skrevet av medrevolusjonære (Mageplask) eller borgerlige avvik (Sinnamannen). Nå leser jeg ikke bare de politiske bloggene, men er mer «mainstream» i blogglesninga. Avil, Virrvarr, Esquil, HvaHunSa, Undre, Hjorten, Minneapolise og Radiohode leses under frokosten og kveldsmaten. (Linker i bloggrollen.) For å være kynisk: Hva kan jeg da lære av disse? For å være realist: Hva kan jeg ikke kopiere av deres stil, og hvilken stil bør jeg skaffe meg/beholde?

Del 3 -Mine Ulemper

Jeg kan:

Jeg er:

Del 4 – Fordeler

  • Jeg (dvs. familien min) har søte husdyr (Oazza under. Tarantellene og hybelkaninene har jeg ikke bilde av…)

Oazza

  • Jeg har en søt familie.

Aurora

  • Jeg har et stort utvalg av interesser å kommentere
  • Jeg er en folkevalgt kommunist, (om dette på noen måte er en fordel gjenstår å se)
  • Jeg er en mannlig feminist, og kan dermed ta noen debatter som andre ikke kan, …tror jeg.
  • Jeg er en geek, og kan appellere til det store geek-samfunnet som holder til på nettet.
  • Jeg «kan» skrive litt skjønnlitteratur, for å vise de mer kreative sidene med meg selv.
  • Jeg er historiestudent, og kan komme med finurlige fakta om fordums tider. Må bare komme meg hjem fra disse sosiologistudiene først.

Del 5 – Mitt Manifest:

Jeg skal:

  • Bygge opp et bildearkiv jeg kan bruke i bloggsammenheng for å gjøre bloggen mer interessant. Det kan ikke konkurrere med tegneserier, men er allikevel viktig for en blogg. Alle poster skal ha et bilde eller youtubevideo.
  • Publisere babybilder og hundebilder for å øke søthetsgraden av bloggen.
  • Følge med i media og kommentere saker på en interessant eller morsom måte.
  • Kommentere andre kulturfenomen slik som filmer og musikk.
  • Fortelle om meg, mitt liv og mine tanker.
  • Ikke bruke hersketeknikker, spydigheter eller ty til annet lavmål for å sette meg selv i et komparativt bedre lys enn andre medbloggere eller politiske motstandere. Det siste kan bli vanskelig når jeg returnerer til Tromsø, men jeg må prøve.
  • Kommentere andre blogger aktivt, både fordi det er interessant og jeg tror jeg har noe å komme med, men også for å kynisk trekke lesere til bloggen min.
  • Promotere bloggen min aktivt IRL. Samt online på bloggoversikten, bloggarkivet, bloggrevyen og kanskje tilogmed Sonitus får øynene opp for meg hvis jeg er flink.
  • Skrive mye og skrive godt. Være litt mer kritisk til å poste innfall som ingen andre har interesse av.
  • Provosere! Men også øke bloggeres innsikt i god revolusjonær, kommunistisk politikk på teoretisk, kommunalt og/eller internasjonalt plan.

Har andre bloggere noen tips å komme med? I innhold eller design…

(*) Obs… jeg nevnte det allikevel…

(**) Om dette er en fordel vil jo tiden vise.

(***) In Real Life, for de som lurte…

26 kommentar to “Metablogg og Bloggmanifest.”

  1. radiohode said

    Nå er ikke jeg den skarpeste kniven i skuffen, men antyder du at jeg er spydig? Moi? Jeg som får slengt etter meg at jeg er en gentleman og alt mulig? 🙂

    For øvrig må jeg ta av hatten for et meget bevisst forhold til bloggingen. Tror det er lettere å skape en god blogg med en bevissthet om hva den skal være.

  2. Mona said

    Du blir sliten før du har begynt, gutt! Ro rei ned. 😉

  3. Noen er veldig motstandere over å ha et mål for en blogg, men jeg synes det er positivt, og kan være med på å gjøre bloggen best mulig.

    Jeg hadde også store planer om bilder i hver post, det varte et par uker tror jeg. Men prøver fortsatt å slenge med noe innimellom, så det ikke blir alt for kjedelig.

    Avil er forresten laaaangt fra ny, hun har bare skiftet adresse for ikke så lenge siden. Og Virrvarr er nok mest populær rett og slett fordi hun er Virrvarr, ikke fordi hun er gift :p

    Som du har oppdaget selv er å kommentere hos andre det mest geniale pr-trikset når det kommer til blogging, særlig om man er ny. Det var slik jeg havnet her 🙂

  4. virrvarr said

    Minneapolise: Squee- det sitatet skal jeg ta vare på. Virrvarr er nok mest populær rett og slett fordi hun er Virrvarr, ikke fordi hun er gift :p Haha!

    Sigurd: Du er en strukturert mann, og det er sikkert lurt med mål. Jeg laget blogg fordi alle andre hadde blogg og jeg skriver fordi det er det artigste jeg vet. Jeg promoterte aldri meg selv noe særlig, men plutselig linket Esquil til meg og jeg fikk besøk. Svusj- det ballet på seg. Men- jeg skriver det jeg vil når jeg vil og gidder ikke lage regler for hver enkelt post. Deliriums bloggoppsummering kunne like gjerne vært min (c; Ingen grunn til å begrense seg…

  5. virrvarr said

    Og jo- DU HAR lite lesbar skrift. Nytt template ville vært en deilig ting om du skal skrive langt. Seriously.

  6. Hjorthen said

    Enig med Virrvarr om den lesbare skriften. Hvitt på svart bakgrunn er ikke alltid like vellykket, selv om det av en eller annen grunn funker for noen.

    Ellers så er strategien fin den. Kommentere hos andre er nøkkelen til å skaffe seg lesere på egen blogg. Bloggrevyen og Sonitus er mye mindre viktig der. Ellers så gjelder det egentlig bare å skrive så bra man kan, og jeg liker at manifestet slår fast at du skal skrive om både nyheter, film og kultur. Samt provosere da naturligvis.

    Jo, dette blir nok bra.

  7. Iversen said

    Sånn utenom dette med at skriften er hvit på mørsk bakgrunn må det jo bare sies at designet her er ganske snasent. Bakgrunnen er ikke SÅ mørsk at man dauer av det. For øvrig beundrer jeg at du driver og har strategier og planer for blogginga, det ække verst.

  8. Avil said

    Minneapolise, 17. januar var opningsdagen på den gamle blåggen min, så datoen er rett.
    Eg er akkurat så ny.

    Denne posten var ein anstrengande og heseblesande sak. Kanskje sonitus vil legge merke til den. 😉

  9. Esquil said

    hvis målet er å vinne tordenbloggen er erfaring i ferd med å vise at det har negativ innvirkning å bli forfatter. så det skal du ikke at så tungt.

    tror heller ikke at gift er en fordel. du mister da en del lesere i segmentet som har partnerjakt i bakhodet.

  10. Sigurd said

    Esquil: Er det folk der ute som leser blogger i ren partnerjakt? (Og i så fall, kan du videresende dem hit?)

    Tre av fire ganger jeg sjekker innom WordPress-dashbordet mitt så er det enten Virrvarr eller Avil som har Todays Hottest Blogs, og er rett og slett hottest. Dere må jo ha funnet Løsningen på en eller annen måte. Minneapolise, Radiohode, Hjorten, Undre (og MIMIR?!) er på sin side alltid på top 20 på ratix.no Det er jo ikke rart at jeg trekker frem de som folkets favoritt. Og at jeg kaller meg mainstream når jeg leser dere.

    Ivers: Strategier og planer er liksom tingen min… Jeg er politiker.

    Virrvarr: jeg spurte om litt designtips før jeg startet, men jeg tror jeg stresset avgårde og laget sida fikk respons…

  11. Sigurd said

    Jeg så gjennom noen themes før jeg startet, men jeg synes hvitt blir så upersonlig og «helt vanlig internetside» aktig. Ikke alle hadde customizeable header heller…

  12. Morten said

    Jeg syns det bør være så enkelt at du skriver det du føler for. Til enhver tid. Og ha noen grunnregler rundt det. Halser man etter noe så mister man lett fokus på det som er det viktigste, ærlig innhold.

    But that was just my two cents

    M:)rten

  13. virrvarr said

    Ratix var no knot, Sigurd.

  14. kristin said

    Enig med alle her, stort sett, og særlig det med skriften. Har heldigvis ikke det problemet nå som jeg legger deg inn i rss-leseren.

  15. Sigurd said

    Greit greit, ny theme.
    Jeg bøyer meg for mine lesere.

    Blir å eksperimentere litt med themes det neste døgnet, så bloggen blir kanskje å se litt rar ut til tider…

  16. betty42 said

    Dæffen. Det var en god analyse av eget bloggståsted.

    Hilsen hverdagsblogger,

    Betty

  17. Avil: Heh, beklager, så lett å tenke at de som var etablerte da jeg begynte har vært her alltid :p

  18. betty42 said

    Glemte å svare på kommenten din på Betty42, men nå har jeg gjort det.

    God førjulstid, over there.

    Betty

  19. Hastur said

    Eg ramla innom her tilfeldigvis, men eg kjem til å stikke innom oftare om du skriv om rollespel og revolusjon, gjerne revolusjonære rollespel eller rollespelrevolusjoner.

  20. Sigurd said

    Jeg har faktisk spilt revolusjonær i et rollespill. Ellers kommer jeg ikke på noen revolusjonære rollespill eller rollespillrevolusjoner, jeg får komme tilbake til dette temaet…

  21. Hastur said

    Revolusjonære rollespel er sjølvsagt alle dei som eg har bidratt til.

    Korleis gjekk det med revolusjonen i rollespelet ditt? =P

  22. Sigurd said

    Siden DM-en var kanskje konservativ (politisk sett), ble det veldig, veldig vanskelig å overtale arbeidere til å slutt opp om den revolusjonære kampen. Jeg fikk en del fotsoldater og andre støttespillere (vi spilte med Vampire-baserte regler.) Tror det var noe med guder som angrep og atombomber som holdt på å gå av som avsporet karakteren litt fra den revolusjonære kampen. At arbeiderklassen i det hele tatt overlever er kanskje første prioritet for å gjennomføre en sosialistisk revolusjon…

  23. Hastur said

    Tja… ein levande arbeidarklasse virka ikkje så nødvendig i Russland, Kina eller Kambodsja… der daua dei jo som fluer ;-D

    Men du kan ikkje gjennomføre noko revolusjon utan at du først samlar dine medspelarar mot spelleiaren veit du! Lynsj han og stel terningane hans!

  24. Sigurd said

    «Han» eller «henne» må jeg bare innledningsvis minne om. Det er ikke bare gutter som driver med rollespill i mine kretser.
    Det var kanskje ikke en levende arbeiderklasse i de nevnte landene, men så gikk jo ikke de sosialistiske eksperimentene der så bra heller…

  25. Hastur said

    Jenter driv óg med rollespel, men gutar er gutar, og vi har vel ikkje tenkt å gjere det enkelt for jentene vel? =P

    Eg lurar på om det er ein samanheng mellom mislukka sosialistiske eksperiment og store hauger av døde arbeidarar… eller dissidentar som eg hugser dei vart kalla i mi tid 😉

  26. […] innlegg kommer fortløpende. Jeg velger å ikke legge alt for store planer og vyer for bloggen denne gangen, så brenner jeg kanskje ikke ut blogge-energien min […]

Legg igjen en kommentar

 
