Verdens sentrum ligger på venstresida

Røde kreasjoner og andre ting som kommer ut av verdens sentrum

Mitt forhold til datamaskiner, del 1 – eldre historie

Posted by Sigurd den november 28, 2007

Den nye PC-en har inspirert meg til å lage en liten serie om mitt forhold til datamaskiner.

Min første datamaskin kom til min familie før jeg kan huske. Det var en – hold dere fast – Commandore 20 – VIC, altså en forgjenger til den kjente Commandore 64. Jeg har den fortsatt i et skap på rommet mitt i god stand, med unntak av 4-knappen som har falt av.

VIC

Ifølge wikipedia ble 2,5 millioner VIC-er solgt, og min familie var en av de heldige. Jeg lærte også nå at VIC står for Video Interface Chip. Man kunne spille spill med Cardridges på størrelse men en Gameboy eller ved hjelp av en plug-in kassettspiller. Ja du leste riktig. Pappa kunne kjøpe en lefse med koden til et spill, eller eksperimentere selv, og lagre de på en kassett. En kassett (eller Datasette ifølge wikipedia) kunne ha sikkert 30 spill, som kunne leses av ved å søke på kassetten ved å trykke inn LOAD, for så å trykke RUN når man fant spillet man ville ha. På Cardridgene hadde vi Space Invader og en tidlig versjon av Chessmaster. Pappa programerte for eksempel spørrespill til mamma med «kan du vinter-OL-vinnerne i forskjellige grener fra 1950-1980?» Og snille matteprogrammer og finn to like kort -spill og bondesjakk til spinnville, lille Sigurd. Det hjalp visst veldig på at jeg ikke sprang rundt å ødela ting. (Jeg var en klums før fotballen kom og tok meg på barneskolen)

Jeg kan takke VICen for at jeg kunne sjakk veldig tidlig. Selv om man bare kunne spille på letteste vanskelighetsgrad. (Valgte man noe større måtte maskina tenke, noe som kunne ta mange timer for hvert trekk…) Jeg lærte bort sjakkreglene til andre i barnehagen, og kom til semifinalen i barnskolemesterskapet som andreklassing. I fjerde klasse tok jeg andreplass i juniormesterskapet i Tromsø. I tillegg vil jeg ta på meg litt av æren av å ha lært opp brodern til å vinne enda større pokaler på barneskolen. (Rent fysisk VELDIG mye større, men også mer prestisjetunge.)

Det mest skumle med dette er at Commandore 20-VIC har fan-forum som fortsatt lever i best velgående: f.eks. Denial

Legg igjen en kommentar

 
