Verdens sentrum ligger på venstresida

Røde kreasjoner og andre ting som kommer ut av verdens sentrum

Konsert og musikk-definisjoner (med spørsmål til dere)

Posted by Sigurd den november 10, 2007

Jeg kom nettopp hjem fra konsert i San Francisco. Jeg har visst hatt Messenger påskudd, for det første jeg ser er:

Tora says:
樻
»’

l…l..l.ll..8uui9okl,ijijommmm$$m..kommk
I/M($

¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨

Råd til Tora: Prøv å lås ned eller gjem vekk PCen når du har en ett-åring i huset. Man bør vente minst til tre-årsdagen før man begynner å pugge «Touch»-metoden. PS. Jeg synes det var veldig søtt å motta kommunikasjon fra nevøen min…

Men tilbake til konserten: Den var på konsertscenen «Warfield» på Market Street i San Fran. Dette er egentlig en ombygd teatersal med plass til 1800 personer fordelt på et stort dansegulv og en balkong med reserverte sitteplasser. Historikeren i meg får litt vondt av å se et teater i barokk-stil i et land som er såpass mye yngre enn den tidsepoken, men estetikeren i meg likte hva jeg så. Litt synd at det var utsolgt for billetter på gulvet, så vi måtte sitte å se på energisk Hard-Rock. To oppvarmingsband og ett hovedband. Jeg ble egentlig invitert med for å høre det ene oppvarmingsbandet: «Clutch», men ble mest imponert over hovedbandet «Coheed and Cambria». (Jeg kom for sent til å få med meg noe særlig av «The Fall of Troy») Jeg hadde ikke hørt om noen av bandene før jeg dro dit, man kan anbefale å kjøpe/laste ned de to førstnevnte.

Heftig Manke

Mens den ene munnspill-soloen til Clutch tok av slo det meg: Hvilken sjanger er dette egentlig? Jeg tror det store fokuset på å definere ting nå i midterm-tiden har påvirket meg til å henge meg opp i dette, men jeg tenker fortsatt på det. Det er jo så voldsomt mange rocke-sjangre nå at det er umulig å holde oversikt… Clutch var et 7-mannsband, som inkluderte et keyboard som spilte orgeltoner, et el-munnspill og en vokal som ga bluesbrothers-assosiasjoner. Coheed and Cambria er et firemannsband, (pluss to korister, de eneste kvinnene på jobb blant alle artistene, lydmenn og sceneteknikkere…) ledet av en person med større manke en Mufasa. De begynte i en AC/DC-type Hard-Rock, fortsatte med en pitching av strenginstrumentene som ga det en litt mer elektronisk følelse, og avsluttet i halvtimes orgie i gitarrunking… (Frontfiguren brukte bl.a. det jeg må beskrive som en dobbelgitar og spilte med ansiktet)

På Wikipedia blir Clutch definert som stoner rock, punk metal, hard rock OG blues rock, mens CaC ble kun definert som hard rock. Jeg synes allikevel at sistenevnte hadde klart mest varisjon i tema når de spiller. Jeg har også et spørsmål til. Er rockeballader en egen sjanger, eller er det godkjent å spille poprock en gang i blant for hard-rock-band uten å få pop-rock stempelet på seg.

Har ikke du også vært en av de som har irritert deg over at Dagbladet har plassert favoritt punk-bandet ditt under pop-rock. Jeg er f.eks. glad i mange band som går inn under definisjonen Goth Rock. Men jeg vil påstå at det er forskjell på sjangrene, ikke bare musikken i Evanescense sine ballader, Lacuna Coil når de bruker hylevokalist, Within Temptations sin melodiøse poprock og Nightwish, som har sangen «Sleeping Sun» på albumet «The Celtic Circle»!

Resultatet av denne tankerekka var iallefall å begynne å google «sub-genres of rock». Jeg blir av og til overrasket over oppfinnsomheten til de som har definert disse genrene. Wikipedia har prøvd å lage en liste. Den har hittil 137, noe som inkluderer

  • Cowpunk, (Er ikke både Punk og Country egne sjangre? Hvorfor er kombinasjonen en rock-sub-genre?)
  • Wizard Rock, (Hørtes egentlig ut som noe for en rollespiller som meg, men…)
  • Oi!, (Oppfinnsomt, veldig oppfinnsomt)
  • Amerikansk Coldwave (This sound-wave makes me cold)
  • Fransk Coldwave (Ce bruit-ondulez les marques je froid) ((Ifølge Babelfish))
  • Power Violence, (I motsetning til hva da? Low Energy Violence? Slow Violence? Power Peace? Power Love?)
  • Goregrind (Hørtes da avsindig voldelig ut… Kanskje det er meningen? Betyr «Grinding» danseformen, sånn man ser i splatterfilmer, eller noe helt annet?)
  • Gamecore (Go Black Mages!)
  • Krautrock (Tysk kål-rock?)

I mitt hode er det noen hovedgenreer, og all musikk tilhører en av de, en blanding av de, eller en sub-genre av hovedgenreene. Hovedgenreene kan være rock, blues, jazz, metal, pop, ska, klassisk, punk, indie, country, dansband (innført til Jorda av ekstraterrestielle venner av JDiva…), joik osv. Men dette er allikevel forvirrende av en som liker å ha klare grenser mellom ting. Derfor har jeg laget noen spørsmål jeg håper mine lesere kan prøve å svare på.

Rock, Poprock, Metal, Punk, Hard-Rock, Rock and Roll

  1. Hva er hovedgenreene, hva er subgenree? Alt stammer jo egentlig fra Rock and Roll…
  2. Hvor går definisjonsgrensene mellom rock og metal?
  3. Hvor går definisjonsgrensene mellom rock og poprock?
  4. Hvor går definisjonsgrensene mellom rock og punk?

Hva er Pop?

  1. Er det musikk som er generelt populært i den generelle befolkningen nå?
  2. I så fall, hva er det som var populært på tidlig 90-tall definert som nå?
  3. Er Pop-musikk nødvendigvis kommersielt?

Grønsj, Indie og Garage

  1. Hva er Grønsj. (Grunge) Hva er Garage. Hva er Indie?Jeg har hørt navnet på disse sjangeren nok ganger til å tro at det kan være hoved-genreer. Men jeg kan ikke peke ut et eneste Garage-, Indie- eller Grønsj-band.

Progressiv-

  1. Hva menes det når noe er Progressiv? Progressiv-rock, -metal, -trance osv.

Trance, Techno, Elektronica, Bråk

  1. Igjen: Hvor går skillelinjene her? Hva er f.eks. denne fantastiske sangen (helt lovlig torrent)

Fra en review: «Zelda-techno-with-a-twist, featuring hyperactive, quantized banjo riffage, a soaring violin lead, and good variety all around. […] definitely not your cookie-cutter electronica mix; though […] violin and piano serving as primary lead instruments overtop a VERY layered background. […]

Norsk

  1. Til de som kan norsk bedre enn meg: Når bruker man ordet sjanger og når bruker man ordet genre. Er de likestilte ord for samme betydning eller er det en forskjell?

Kjør debatt…

Legg igjen en kommentar

 
