Verdens sentrum ligger på venstresida

Røde kreasjoner og andre ting som kommer ut av verdens sentrum

OCR – Overclocked ReMixes

Posted by Sigurd den oktober 11, 2007

En side jeg har trykket til mitt hjerte i flere år er www.ocremix.org
Dette er en side tilegnet musikken til data-/konsoll-spill. Dette høres kanskje ut som den dypeste dal av geekness, men jeg når folk spør meg om min favoritt-musikk henviser jeg dem faktisk hit. Ifølge Wikipedia har siden vart siden ca. årtusenskiftet.

For spillmusikk er virkelig en undervurdert sjanger. Alle som har spilt f.eks. Zelda, Final Fantasy, Metroid, Street Fighter eller Chrono Trigger vet hva jeg snakker om. Jeg har filmmusikken til Layer Cake, The Last Samurai, Advent Childern og Shrek-filmene på PCen. Hvorfor er filmmusikk en legitim sjanger, men ikke spillmusikk?

OC-ReMix er en side som samler samplinger av konsollspill, og lar fans remixe dem. ReMixene kan så sendes inn til OC-ReMixs jury, som tar stilling til om ReMixen har gått langt nok vekk fra standard-samplingen til at den kan kalles en ReMix, om den bruker rettighetsbeskyttede midier, og om den er god nok til å legges ut på siden. Og det er mange flinke fans der ute. Ifølge forumet har et par av dem faktisk blitt plukket opp av Nintendo, etter å blitt «oppdaget» på OC-ReMix. Du finner remixene på www.ocremix.org/remixes.
Et lite problem for nye personer er at det ikke finnes noe ranking-system, bare reviews av hver remix. Dermed finner man vanligvis ikke de beste remixene med en gang. Det er selvfølgelig ikke alle sangene som passer din eller min smak, men musikken spenner mellom heavy metal, hip-hop, jazz, bluegrass, klassisk og dance. Så der er noe for en hver smak.

Etter hvert som siden kom i gang, har de tatt på seg litt større prosjekter. Der de lager hele album av ett spill som er kjent for sin gode musikk. Resultaten kan dermed ikke gå dårlig, og konkurransen er hard for å få sin sang inn på albumet. Hittill har de «gitt ut»:

  • Donkey Kong Country: Kong in Concert (WAV)
  • Doom: The Dark Side of Phobos (FLAC & MP3)
  • Final Fantasy VII – Voices of the Lifestream (WAV & MP3)
  • Kirby’s Adventure: Rise of the Star (FLAC & MP3)
  • Sonic the Hedgehog 2: Hedgehog Heaven (MP3)
  • Sonic 3 & Knuckles: Project Chaos (MP3)
  • Super Metroid: Relics of the Chozo (WAV)
  • Super Street Fighter 2 Turbo: Blood on the Asphalt (MP3)

«Voices of the Lifestream» er det nyeste og kom ut 14. september i år. Jeg er ikke noen personlig fan av Doom-albumet,
men resten av disse albumene kan være fine å begynne hvis du vil åpne øynene dine for remixet spillmusikk.
Enten det eller så kan du prøve å ta dine favoritt-spill først. (Likte du f.eks. Goldeneye, prøv jazz-versjonen!)

Ellers vil jeg personlig anbefale McVaffe og DiscoDan som de beste remixerne. Prøv McVaffes «Street Fighter 2 – Vega’s Ballad» og DiscoDans «Zelda – Braving Tal Tal Heights». Sidens eier, David «djprentzel» Lloyd har også flere gode sanger.

OC-ReMix har også sin egen internet-radiokanal, som dessuten anbefales fordi at de faktisk har et ranking-system.
Du finner også en utstikker på Youtube, der de lager musikkvideoer til remixene.

Håper dere får øynene opp for spillmusikkens fanastiske verden!
Jeg anbefaler også orginal-musikken til flere spill som f.eks., som dere sikkert kan finne på torrents o.l. Spesielt Final Fantasy 9’s: «Memories of Life»
(Denne sangen har jeg faktisk sunget på Idol-audition for noen år tilbake. Jeg kan fortsatt teksten utenatt…)

Det må til slutt bekreftes at spill-komponisten Nobuo Uematsu er en gud!

Legg igjen en kommentar

 
