Verdens sentrum ligger på venstresida

Røde kreasjoner og andre ting som kommer ut av verdens sentrum

Om å debattere

Posted by Sigurd den september 26, 2007

…av og til tenker jeg. Hva om alle var som meg?
Så stopper jeg meg selv fordi at jeg tenker resultatet.
Så stopper jeg meg selv og tenker hvor egoistisk det i det hele tatt er å tenke den tanken.
Så stopper jeg meg selv og tenker hvor menneskelig det i det hele tatt er å tenke den tanken.
Så slutter jeg vanligvis å tenke på det, men akkurat i dette tilfellet trenger jeg å få det ut.

Jeg har lest en del debatter i det siste og blitt provosert av debattkulturer og enkelt-debattanter og debatonkler. (Kanskje spesielt debattonklene…) Jeg skal prøve å liste opp et par prisipper for debatt som alle bør følge.

  • TA BALLEN, IKKE MANNEN!!!!!!!!!!!! Diskuter saken, ikke polemiser på andres bekostning!

Jeg trenger vel egentlig ikke ta et par en gang… dette holder…

Det var egentlig det jeg ville få ut. Jeg håper jeg ikke kaster stein i glasshus, men jeg husker at etter skoledebattene for 2 år siden fikk jeg skryt av mine meddebattanter (tilogmed skryt fra FrP!?!) om at jeg var den flinkeste til å holde meg til saken, unngå personangrep og unngå drittslengning. Og jeg kan ikke ha degenerert veldig mye i løpet av 2 år…
Det finnes andre som skriver bedre om meg om hersketeknikker – og dermed hvordan man skal unngå å (ta mannen.) Men kjøp da heller boka eller dra på en RU-konferanse.

PS. Berit Ås identifiserte 5 hersketeknikker. I RU-sammenheng opererer vi med 7-10 alt ettersom hvor vi setter grensene siden ting kan flyte over i hverandre. Gjør som 15 000 jenter har gjort før deg og bli med på bøllekurs og lær mer!

Legg igjen en kommentar

 
