Verdens sentrum ligger på venstresida

Røde kreasjoner og andre ting som kommer ut av verdens sentrum

Tips til studenter der hjemme

Posted by Sigurd den september 5, 2007

Jeg har tipset professoren og studieveilederen i Tromsø som er ansvarlig for det sosiologi-utvekslingsprogrammet om denne bloggen, (Henholdsvis Arne Kommisrud og Marit Fenne) De har mulighet til å tipse nye studenter om denne bloggen, og da må jo være litt informativ. (Ikke bare involvere historier om fraternity-fester…) Derfor skal jeg skrive et lite innlegg om hvorfor jeg dro hit og hvordan jeg kom meg hit.
Jeg har 3-4 grunner til å være her, litt overfladiske kanskje, og andre studenter har sikkert andre grunner.


1. Jeg trengte å komme meg vekk fra Tromsø. Rett og slett.
Tankegangen var:
Jeg elsker Tromsø –> det kan hende jeg blir boende her hele mitt liv.
Blir man hele livet på en plass –> kan man bli snever og trangsynt i synet på verden og livet.
Derfor –> Jeg må se meg om etter en plass å reise for en liten stund.

2. Berkeley er en av verdens beste universitet.
Når man tenker på gode universitet når man er i Norge, tenker man:
Harvard, Oxford, Yale, Stanford, Tokyo (på grunn av anime-serien «Love Hina» [prøv spillet!])… og deretter Berkeley!
Sånn var i alle fall rangeringen i mitt hode.

3. Det er mulig, «rimelig» og «enkelt» for meg å dra til Berkeley.
Trond Petersen – utflyttet nordmann og «Head of Chair»/Professor ved Department of Sociology på UC Berkeley, har fått til en unik avtale for oss nordmenn. I Tromsø blir alle ved Sosialvitenskapelig fakultet tilbudt denne utvekslingsavtalen, (og i en mindre pågående grad ved resten av Norges universiteter.) Vi slipper alle høye karakter-krav, og trenger ikke å ha spart til College siden vi var født for å få råd til det. Dette er en unik avtale for oss nordmenn og vi burde bruke den for alt den er verd.
I tillegg har jeg 30 frie studiepoeng, som jeg likså godt kan ta på et utenlandsopphold, som å sløse bort på statsvitenskap eller statistikk…

(4. California er en smule varmere enn Tromsø…)

Men uansett. For å komme seg til Berkeley er det bare å komme på et informasjonsmøte hos en studieveileder som f.eks. Marit Fenne i Tromsø. Hun vil gi deg all informasjon du trenger eller hjelpe deg med å finne den informasjonen du ikke får hos henne. Jeg synes de gikk ca. slik:

Du skriver en kort søknad – SV-fak. gjør litt byråkrati – du får et svar du sender en Berkeley – Trond Pettersen gjør litt byråkrati – du får en invitasjon til Berkeley – du sender invitasjonen til Lånekassen – Lånekassen gjør litt byråkrati – du får et svar du sender til Berkeley – Du får en bekreftelse på at du er kommet inn – du bestiller et ambassadeintervju – reiser til Oslo og står 2 timer i kø for å bli tatt fingeravtrykk av, betaler 100$ krysser av at du ikke har vært medlem av den tyske naziregjerninga (fakta!!!)- du bestiller flybilletter (helst ikke i siste liten), og du reiser til USA…

Kort oppsummert, gjør som studieveilederen forteller deg, og du vil få veldig lite byråkrati fordelt jevnlig utover et halvt år, du må reise til Oslo for å få visum, du vil få et litt høyere studielån, men du kommer deg til et av verdens beste universitet i solfylte California.

Den eneste informasjonen du ikke får er hvordan du får deg bolig. Slik jeg oppfatter det av de andre nordmennene her er disse måtene:

1. Som meg: Send en email til presidenten for «Rush-Week» (En ekstrem versjon av velkomst-ukene i Tromsø, der alle studentorganisasjonene kaster seg over deg.) for å få e-mail-adresser til fraternities/ sororities eller co-eds (broderskap, søsterskap eller samboerskap?!?) som kunne tenke seg å ha en «live-in-pledge» (dvs. en som bor i huset under opptaks-perioden som vanligvis er på ett semester.) Send så en mail og presenter deg selv og hvorfor du kommer til Berkeley.

2. Bo i en «Dorm». Billig – og du kan melde deg opp til en over nettsidene til Berkeley tror jeg…

3. Sjekk inn på YMCA/YWCA eller et hotell/motell/hostell (du skjønner greia..) når du annkommer. Let så etter noe privat å bo. Du kan lete på f.eks. Craigslist, og du kan lete sammen med noen andre – og hvis du er heldig blir det både billig og sosialt.
Universitetet anbefaler at du finner noe tidlig siden det er billigere og utvalget er større (dvs. juni/juli), men vi nordmenn anbefaler ikke at du inngår en avtale for et sted du ikke har sett!!!!
(Du kan selvfølgelig hive deg med i «Rushet» mens du bor på et hotell for å se an de forskjellige fraternitiene o.l.)

4. Noen bor visst også hos en gammel norsk kvinnelig utflytter mens de leter etter bolig, men jeg aner ikke hvordan de har tatt kontakt med henne…

Andre tips er:
-Skaff deg en amerikansk bankkonto når du kommer hit, tro meg, du slipper byråkrati, venting og frustrasjon. Skaff deg også bankens «swift»-nummer for å overføre penger fra din norske nettbank…
-LAPTOP! Enten ta med deg eller kjøp litt billigere her borte.
-Bli med i studentorganisasjonen «Alumni», når du kommer hit. Det koster 80$ eller 100$ for et år og man får rabatt på over 100 steder. Bare på å betale for selve undervisningen fikk jeg 160$ i rabatt, og det er for ett semester.
-Hvis du skal ta med deg elektronikk som du skal ladde finner du lett en adapter her i Berkeley. Husk, stikk-kontaktene her består av to flate, ikke to runde metallbiter.
-Det kan virke som om det er større pensum og større arbeidsmengder hvis du sammenligner Berkeley med norske universitet… og det er det! Men slik som jeg tenker det er at hjemme jobbet jeg en gang i uka på Studenthuset Driv, og 1-3 ganger på Byggmakker. Her er studielånet nok til å leve på. Slik dollarkursen er i dag kan du leve godt på studielånet. Du kan være heltids-student. Det kan du ikke i Norge for tida.
(Jeg spiser ikke på MacDonalds, men jeg kan ta det som et eksempel. Her får du en Big Mac til 1$ og en stor brus til 1$. Dvs. en meny til 12 kroner!)

Moralen er i grunn:
Hvis du vil til Berkeley, hør på studieveilederen din og følg det han/hun sier.
Når du kommer til Berkeley, hør på Trond Petersen, og følg det han sier.
Hvis du vil vite mer om Berkeley, følg bloggen min eller snakk med andre som har vært her.

20% av alle norske studenter som studerer i USA, studerer ved Berkeley, og flesteparten av disse er her på sosiologi-programmet. Programmet er veldig bra, og neste semester er det flere interessante fag som nordmenn er sikret inngang til.

Legg igjen en kommentar

 
