Verdens sentrum ligger på venstresida

Røde kreasjoner og andre ting som kommer ut av verdens sentrum

Professorer

Posted by Sigurd den september 5, 2007

Berkeley, Doe bibliotek i forgrunnen, og klokketårnet i bakgrunnen.

Det har kommet ønsker fra heimen at jeg skriver litt mer om professorer, fag og Berkeley generelt, og det skal jeg selvfølgelig gjøre. Jeg måtte bare studere disse nok til at jeg kunne gjøre meg opp en mening selv først…
Først og fremst litt info, man må ta alle units-ene (studiepoengene) i sosiologi-fag hvis man reiser hit på sosiologi-programmet. Dermed må jeg rette litt på hva jeg sa om studieprogrammet mitt i et av de forrige innleggene.
Jeg tar Comperative Sociology of U.S. and European Societies, Sociology of Poverty og jeg skal skrive en oppgave på 6000! ord, ikke 3000!. Jeg følger i tillegg undervisningen i Early China, men får ikke units for faget. (Dermed må jeg skrive en litt lengre oppgave)
Men uansett Professorer:
Professor 1. Martin Sanchez-Jankowski
Her er læreren som kommer fra Mexico, moren flytter til Detroits ghetto og gifter seg med en polakk som adopterer alle hennes 8 barn! Derfor har Sanchez tatt tilnavnet Jankowski, til ære for ste-faren…
Utdrag fra Sanchez sin presentasjon første time låt cirka slik:
«I will be friendly, but I will not be your friend… You shall call me by my first name, and that is «Professor»… If you come to class at 08.21, don’t bother coming in. You’ll disrupt my class and I will kick you out! … I know you think that wakeing up early to go to class at 8 am sucks, but I wake up at 4 am every day to get the most out of my day, do not expect sympathy. If you fall to sleep, I will wake you in the most terrible of ways…»
Utenom dette er han en av verdens ledende fattigdomsforskere, og har gjort field-work i bl.a. Afrika og Mexico City. Han bruker for tiden kun «Hawaii-skjorter» fra Fiji, som er området han studerer akkurat nå. Han bruker lange digresjoner der han sammenligner temaer med amerikansk fotball… OG DE GIR FAKTISK MENING!!!
Sanchez er militaristisk, men flott!
Professor 2. Trond Pettersen.
Jeg har bare hatt Trond Pettersen i en undervisningstime hittil, men inntrykket mitt er at han er smart, har mye å lære bort, men har mange digresjoner der poenget kan forsvinne helt.
Han gjorde ikke det samme inntrykket som Sanchez, det må sies…
Professor 3. David G. Johnson
Dagens historie-forelesning var fantastisk. Han snakket om hvorfor det kinesiske språket har så veldig mye å si for hvordan man bør forstå kinesisk historie. La meg ta kortversjonen.
Det kinesiske språket er som kjent modulbasert, og ikke bokstav-/lydbasert slik som de indoeuropeiske. (Les: latin, engelsk, norsk, osv…)
I tillegg mangler historisk kinesisk (som jo er det vi skal lære om) mange ting som er integrert i f.eks. engelsk.
Eksempel:
-Nummerering: one girl, two girls
-Personbøying: I buy, he buys
-Form!!!: Fortid og nåtid!
-Subjekt, objekt: I give him a book, He gives me a book.
-Konkrethet og abstrakthet: Horse – Horseness, White – Whiteness
-Det finnes ingen distiksjon mellom A Thruth and The Thruth!
-Uttrykket «To be» og lignende sammensetninger av setninger eksisterer ikke…

Det konkrete eksempelet var å sammenligne filosofene Platon og Gongsun Long (Kung-Sun Lung)
Gong Sun Long kommer i et viktig filosofisk verk frem til noe som blir oversatt til engelsk som:
«A white horse is not a horse» – noe som ikke gir mening i det hele tatt. Og i hvertfall ikke når man vet at sammensetningen «is» ikke fins… Leser man dette utsagnet på kinesisk derimot, gjør det det…
Han leste også opp fra Platons Dialoger der det snakkes det om «What True Virtue is» «Virtueness of men, women, children and slaves» og «virtues» med liten v, noe som ikke hadde hatt mening om det var oversatt til (historisk) kinesisk.
Litt rotete kanskje, men poenget er uansett at dette er eksempel på verk som har formet vestlig og kinesiske syn på livet. Og de har igjen blitt påvirket sterkt av hvordan språket er bygd opp.
Vet ikke om dere ble noe klokere av min fremstilling, men jeg ble iallefall smartere i dag.
Jeg snakket litt med mr. Johnson om det jeg har tenkt å skrive bachelor-oppgave om i neste semester, og han sa med en gang at han hadde en pensumliste liggende klar på akkurat det emnet. Fantastisk!!!
Men i bunn og grunn tror jeg at i dette faget er det stoffet som engasjerer, ikke professorens undervisning slik som i «Poverty» Men det er litt synd at det faget som engasjerer meg mest, er det jeg ikke får karakter i…

Én kommentar to “Professorer”

  1. […] alle de midtøsten-baserte religionene. Kineserne har ikke denne tilnærmelsen av årsaker jeg har kort nevnt tidligere. Vi vestlige trenger dermed også å tro at det er et liv etter døden. Bevisstheten er jo […]

Legg igjen en kommentar

 
