Verdens sentrum ligger på venstresida

Røde kreasjoner og andre ting som kommer ut av verdens sentrum

Bla.bla.bla…

Posted by Sigurd den mars 20, 2007

Da er det oppgavetid igjen, konsentrasjonen flyter ut i en grønn masse, og jeg skriver blogg igjen.

Det er listevalg på universitetet denne uka. Er du UiTø-student, gå inn på www.uit.no/valg og stem på meg da vel. Jeg har i utgangspunktet ingen planer om å komme inn. Jeg skal jo tross alt til den varme og solfylte vestkysten av statene til høsten. Men når jeg kommer tilbake er jeg klar for det meste.

Ellers så er partiet Rødt stiftet. Dette er helt fantastisk på mange måter.

1. Vi heter ikke Rød Klut

2. Man har forent kreftene på venstresida for å kunne føre den norsk politiske debatten mot venstre. Norge er et kompromissdemokrati. Ingen kan styre alene, man må inngå kompromisser for å få saker gjennom. Med flere repressentanter fra partiet Rødt i valgte organer vil man få mer venstresidepolitikk enn det som er nå.

3. MEN. Rødt er noe mer enn bare et parlamentarisk parti. Vi driver med POLITIKK, og det skjer ikke bare i maktens korridorer. Vi i Rødt vil opplyse, påvirke, agitere, transformere, revolusjonere, videreføre, forsvare, demonstrere, motvirke og skape politikk overalt.

4. I Tromsø har det ikke vært de stridigheter mellom AKP og RV som man har sett andre steder. For oss er det gledelig at resten av organisasjonen har samlet seg rundt et felles projekt rettet mot fremtida. Jeg gleder meg til fortsettelsen.

Ellers så drar jeg til Arkhangelsk i neste uke, jeg skal prøve å lage en oppdatering derfra. Jeg skal være en av tre som utgjør presidentskapet i universitetsfaget «Model UN». Dvs. at vi skal være nærmere 80 personer fordelt på FNs sikkerhetsråds medlemsstater, og løse en internasjonal konflikt. I år handler det om en konflikt i Georgia. I nordvest-Georgia er det en de facto selvstyrt, men ikke internasjonalt annerkjent stat, Abhkazia. Det var en krig mellom Georgia og Abhkazia i starten av 90-tallet, der Abhkazia fikk den statusen de har i dag. Georgia har siden da rustet kraftig opp, og vil knuse Abhkazia i en evtuell ny krig. I Abhkazia har det vært en folkeavstemning om frigjøring fra Georgia, med et resultat på over 90% for. Men hverken Georgia eller det internasjonale samfunnet har akseptert avstemningen, for halvparten av innbyggerne i Abhkazia (hovedsaklig Georgiere) har flyktet fra området, og fikk ikke avlagt stemme. I Abhkazia i dag handles det kun med Russland, og 80% av befolkningen har russisk statsborgerskap i tillegg til sitt opprinnelige.

Problemet som kommer på bordet til FN, og som er det eneste som ikke er reelt med situasjonen er at Abhkazia nå krever å forenes med Russland, mens Russland avviser dette med at de har nok territorier fra før av. Georgia har økt den militære beredskapen… Dette blir et spennende møte.

Johan, som jeg bor med, skal representere USA, og har trålet gjennom kilometerlange dokumenter om USAs utenrikspolitiske agenda, samtidig som han er syk… Jeg trenger bare å vite hvordan presidentskapet skal styre møtet. Moahahahaha!!!

Legg igjen en kommentar

 
