Verdens sentrum ligger på venstresida

Røde kreasjoner og andre ting som kommer ut av verdens sentrum

Archive for 16. oktober 2006

Sosiolekt

Posted by Sigurd den oktober 16, 2006

Min vakre «sosiolekt»

Og hvis du lurer på om æ faktisk har store problemer med å skrive på dialekt, så må æ faktisk skuffe dæ… Æ sir faktisk både jeg og æ, og e serdeles språkforvirra til vanlig, selv om jeg har bodd i Tromsø hele livet. Tror æ bare tar den historien først som sist:

Det e ingen «god grunn» til at æ prate som æ gjør, for alle søsknan mine (to eldre, en yngre) prate med nordlending enn det æ gjør. (Den eldste søstra mi e kanskje et unntak i og med at ho har bodd i Trondheim i 5 år, gifta sæ med en fra Hønefoss, for så å bo i Drammen et noen år. Men ho prata nordlending en gang…)
Mamma e fra Trysil, pappa fra Åndalsnes, dem møttes på lærerhøyskolen i Bodø og flytta sammen i Tromsø der dem har bodd i flere årtier…
Æ lærte å lese temmelig tidlig og begynte muligens dermed å prate litt bokmålsaktig. I tillegg har æ aldri brydd mæ om mobbing, så når æ fikk litt tyn for å prate rart ignorerte æ det…
I tillegg kan det være at æ har vokst opp med litt for mange venna som ikke akkurat hadde dialekta si herfra…
I tillegg hadde æ store prateproblema da æ va liten, æ lespa, va nasal og hadde ei fryktelig stor tunge. Logopeden min, som skulle lære meg «å snakke», va en søring…

Teorian e altså mange, men noe reelt svar på koffør æ prate uten tonefall og med ord som delvis e fra Tromsø, og delvis fra norskboka har æ ikke noe svar på…

Posted in Gamle kreasjoner | Leave a Comment »

Posted by Sigurd den oktober 16, 2006

Tja… Æ oppdaga at tilogmed den iranske presidenten skriver blogg: http://www.ahmadinejad.ir/ (husk og trykk på english, det hjelper…)
Det e vel egentlig foranledninga til at også æ må hive mæ på bloggbølgen.

En introduksjon e vel kanskje på sin plass til det store, vide bloggpublikummet som visstnok finnes der ut et sted:
Æ e en 21-åring revolusjonær historiestudent som studerer matematikk, og jobber som truckfører, samt med å selge øl og kaffebaileys uten å få betalt. Dette høres kanskje ikkje ut som den mest logiske kombinasjonen, men jeg skal prøve å overbevise deg om at det faktisk er det…

Ellers må det jo nevnes at æ har noen fantastiske konsentrasjonsproblemer… Æ skal egentlig levere inn en 5-siders oppgave om sikkerhetspolitikk og trusselbilder i Norge fra 1905-1949, og har egentlig bare 2-3 sider på arket… Det er i slike situasjoner man starter en blogg, ikke sant?

Skal få lagt ut litt lenker til mine inspirasjonskilder, og gi litt kritikk til øst og vest, til naboen (varaordføreren), til klassekamerater (ja han som prater alt for mye) og til brodern (ja den masete 15-åringen som alltid nynner på gamle supernintendo-melodier.) (Jaja, jeg nynner også alltid på de, men det er selvfølgelig bare irriterende når han gjør det….)

Skal straks på kino og se en norsk skrekkfilm. (Håper den er et par hakk bedre enn de dødes tjern.) Så da har æ vel noe å skrive om i morra også….

Til slutt må jeg bare forbanne SAS-Braathens litt.
Jeg kommer til Gardermoen kl. 9 for å avlevere en husnøkkel til fadern som skulle andre vei. Flyet skal gå 23.20, men NEIDA!!!! Flyet er en time forsinket pga. sent innkommende fly… Etter en time er enda ikke flyet landet, og det blir utsatt 20 min til. Så blir det utsatt 20 min til fordi pga. kommunikasjonsproblemer… Før det blir utsatt en halvtime til for en «utvidet sikkerhetssjekk… Jeg sovna kl. 03.45 i natt, heldigvis var det bare brodern som måtte opp kl. 7, men jeg skulle egentlig ha gjort det jeg også….

Grrrrrrr…..

Og helt til slutt må Ingrid og Kenneth gratuleres som nyvalgt leder og nestleder i AKP!!! HURRA!

Posted in Gamle kreasjoner | Leave a Comment »